top of page
  • עדי דוידוביץ

סימפיזיוליזיס והריון

אני פוגשת המון נשים עם חשש או אבחנה של סימפיזיוליזיס ואני רוצה לתת מידע ולהרגיע את הרוחות. בבקשה תקראו עד הסוף.


בואו נתחיל בבסיס, במה מדובר?


האגן הוא טבעת הבנויה משלוש עצמות, שתי עצמות אגן וסקרום היושב בניהן. כאשר אתן מניחות את הידיים על המותניים העצם שאתן נחות עליה היא עצם האגן.


תפקיד חגורת האגן הוא מצד אחד לאפשר לנו העברת משקל בין החלק העליון של הגוף, הטורסו, לבין החלק התחתון, ומצד שני להגן על אברי האגן (רחם, שלפוחית השתן, הרקטום וכלי הדם ועצבים הגדולים העוברים דרכו).



מפרק הסימפיזיס פוביס מחבר בין שתי עצמות הפוביס, הוא מפרק סחוסי, fibrocartilage, חזק מאוד שאיננו מאפשר תנועה. רוב המפרקים שאתן מכירות בגוף בגוף מאפשרים תנועה, כמו הברך או הכתף, אך מפרק זה הוא מסוג מיוחד שאיננו מאפשר תנועה.


הוא נמצא בקידמת המפסעה ונוכל למשש אותו בקלות באזור מאחורי הריצרץ של המכנס.


מה זה סימפיזיוליזיס?


כאשר המפרק הסימפיזיס פוביס נפתח וקיים מרחק בין שתי עצמות הפוביס, כפי שמסומן בתמונה, העולה על 10 מ"מ המצב נקרא סימפיזיוליזיס.


מצב זה של מפרק פתוח יכול להגיע עם תלונות (כמו כאב מקומי או לאורך הירך, צליעה בהליכה, קושי לזוז במיטה, קושי העליית מדרגות ועוד) או ללא תלונות (כלומר האישה יכולה שלא לדעת שהמצב קיים כי אין שום הפרעה לתפקוד שלה)


איך בודקים את זה?


האבחנה ניתנת על ידי בדיקה קלינית, רגישות במישוש ותלונות מתאימות, ובדיקת הדמייה. בדיקת ההדמייה המהימנה ביותר והזולה ביותר היא צילום רנטגן פשוט.


מתי מופיע סימפיזיוליזיס?


בגלל שישנן נשים שאינן יודעות בכלל שקיים אצלן פתיחה של המפרק קשה לחקור את האבחנה הזו, הספרות מציגה נתונים של בין 1 ל 300 מקרים לבין 1 ל 30,000 מקרים. כלומר הסיכוי להופעה של סימפיזיוליזיס הוא מאוד מאוד נמוך (פחות מאחוז).


מהם גורמים הסיכון להופעת פתיחה של המפרק?


שנקל ועמיתיו ( מאמר ) במחקר מסכם על פתיחה של המפרק הסימפיזיוס פוביס במהלך הריון הציגו את הגורמי הסיכון הכוללים בניהן : לידות מרובות, ירידה מהירה של ראש העובר, שלב לידה שני מהיר, הריון מרובה עוברים לעומד יחידני, וצורת הלידה כפי שמוצג בטבלה למטה (נלקח מתוך Nov 70(11):713-8 2015 Obstet Gynecol Surv)

שימו לב שכל אחד מגורמי הסיכון הוא סיכון לידתי. כלומר הופעת הבעיה לאחר לידה.


במקרה ואכן חלה הפרדות במהלך הלידה עצמה רוב הפעמים נדרש טיפול שמרני של פיזיותרפיה והמפרק יחזור לעצמו לאחר כמה זמן. במקרים בודדים נדרש התערבות כירורגית בעקבות אי יציבות משמעותית.


אבל הרופא אמר לי שיש לי!


אני מבינה את התסכול ולא מסכימה עם האבחנה של הרופא, במקרים מאוד נדירים נמצאו מקרים של פתיחה של המפרק לפני הלידה (מאמר בנושא) . הספרות המקצועית מציגה מקרים בודדים של נשים בהריון שסבלו מהפרדות של המפרק.


אבל כואב לי באותם מקומות כמו שכתוב בגוגל!


מיקום של כאב הוא לא אבחנה, כמו שכאב ביד שמאל יכול לבוא ממשהו בצוואר,או ביד, ובעיה בלב כך גם אנחנו צריכים להיות זהירים לגבי מתן אבחנה על סמך מיקום הכאב בלבד. יש הרבה סיבות לכאבים באזור המפסעה שנראים מאוד דומה לסימפיזיוליזיס, אך הם לא הפרדות של המפרק.


עכשיו השאלה החשובה: מה זה אומר?


אם הסיכוי שיש לך באמת סימפיזיוליזיס הוא קלוש עד לא קיים, ועדיין את סובלת מכאבים במפסעה זה לא אומר שאין בעיה או שאין פתרון לבעיה. רק שהכאב הוא לא הפרדות של המפרק.


הדבר הראשון שהייתי ממליצה עליו הוא שתגיעי לפיזיותרפיסטית לרצפת אגן שתתן לך טיפול ועצות איך להתנהל.


דוגמא להתנהלות מתאימה לכאבים במפסעה יכולה להיות שימוש בחגורת אגן להוריד עומס מהמפרק, שימוש בסדינים חלקים יותר שיהיה יותר קל להסתובב במיטה, לישון עם כרית בין הרגליים, שימוש בקירור או חימום של המקום. אני לא יכולה לתת לך המלצה ספציפית כי לא בדקתי אותך אך אלו רעיונות שאת יכולה להשתמש בהם.


האם מותר לעשות פעילות גופנית?


ישנו מקרה נדיר של כאב במפסעה במהלך הריון שנובע מבעיה באספקת דם שבגינו פעילות גופנית אינה ממומלצת. בגלל זה הייתי ממליצה לך להגיעה לפיזיותרפיסטית לרצפת אגן שתוכל לתת לך את ההמלצה הטובה ביותר בשבילך, זו לא עצה שניתן לתת בפוסט באינטרנט.


מה עוד חשוב לדעת?


שהריון זה תהליך נורמלי שמעמיס על הגוף, ולכן יכולות להופיע תלונות שונות וחשוב מצד אחד לא לחשוש מהן ומהצד השני לטפל בהן.


מזל טוב על ההריון ושיהיה לך בהצלחה בלידה.




774 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page