מה אני עושה

שלום, אני עדי, פיזיותרפיסטית ואני מטפלת באנשים שכואב להם הרבה זמן. אנשים שנמאס להם לסבול. טיפול בכאב מעיניי הוא לא חיפוש אחר אבחנה או בדיקה שתוכיח מה הבעיה, אני בוחרת בדרך אחרת, חיפוש אחר הפתרון.

אולי אתם חושבים שכדי לפתור את הבעיה צריך למצוא אותה, כמו שכאשר מתקלקלת מכונה בבית צריך להביא טכנאי שימצא מה הבעיה ויתקן אותה. אבל כאב מתמשך עובד אחרת, הוא כמו נורית אזהרה של הרכב כאשר הבעיה היא בנורית ולא ברכב.

אז אם תשאלו אותי מה אני עושה כדי לפתור כאב אז אני חוקרת, אני מחפשת איזה שינויים צריכים לקרות כדי לשחרר אתכם מכאבים.

איך הגעתי לדרך עבודה הזו? אגיד לכם את האמת, מתסכול, כי כמוכם תמיד ניסיתי למצוא את המקור, ככה למדו אותי בתואר הראשון – לחפש איפה הבעיה. אבל ככל שהזמן עבר וראיתי יותר מטופלים הבנתי שאני לא יודעת כלום. מתוך אותו תסכול טסתי לעשות תואר שני באוסטרליה ושם נפקחו עיניי, בקורס שלם על כאב למדתי להסתכל אחרת על הגוף. ואת המסמר האחרון הניח פרופסור פוירשטיין אצלו למדתי טיפול בלקויות למידה, שנתיים שדחפו אותי החוצה מהחשיבה הקונבנציונלית על הדרך בה המוח מפרש את המציאות.

אני מודה ומתוודה שעד שהגעתי להבנה איך לטפל בכאב 'הסתערתי' על כל שיטת טיפול חדשה שפורסמה בתחום. דיקור המערבי, fascial manipulation, muscle energy technique, Meitland, Mulligan, trigger point, anatomy trains, ועוד. כל שיטה חדשה שיצאה רצתי ללמוד, כי רציתי כמוכם, קסם. אבל זה לא עבד, או עבד רק בחלק מהמקרים. כאבים מתמשכים היו עקשניים.

קחו לדוגמא כאב ראש...

זה שגיליתם שיש לכם כאב ראש מסוג מסוים לא אומר שום דבר על דרך הטיפול בו. הרי אף אחד בעולם לא פתר כאב ראש רק בעזרת האבחנה של מגרנה. כמו בכל כאב ראש אחר הטיפול יהיה בהתאם לחוויה שלכם. אם גיליתם ששינה קצרה משש שעות מגבירה את הסיכוי אצלכם לכאב ראש אתם תדאגו לישון הרבה. זה לא אומר שחוסר שעות שינה גורמים לכאב ראש, זה רק אומר שאצלכם זה משהו שצריך לשמור עליו.

עדיין מתלבטים? המשיכו לקרוא. הגעתם להחלטה?

"אבל הרופא אמר לי שיש לי פריצת דיסק / קרע בשריר / שחיקת סחוס.

את צריכה לתקן לי את זה!"

"אבל כואב לי כי יש לי דיסק / קרע ב.../ אסימטריה באגן / שחיקת סחוס.

 

זה מה שאת צריכה לתקן לי!"

״אז למה כואב לי?״

״ולמה לי כואב ולהם לא?״

"אבל רואים בבדיקות שיש לי

דיסק / קרע ב.../ אסימטריה באגן/ שחיקת סחוס"

מה זה אומר?

אנחנו לא סימטריים ומעולם לא היינו, אין שום דבר בגוף שהוא שווה, לא אורך רגליים, לא אורך ידיים, לא אגן, לא עצמות הגולגולת. אנחנו לא מכונה שיוצרה על ידי מחשב.

כי אנחנו משתנים עם הזמן אז כמו שלא הולכים לרופא כי יש שערות לבנות אז אין סיבה ללכת לרופא כאשר מוצאים שחיקה (זה טבעי לגמרי), כי זה טבעי ואיננו כואב. אם שחיקה הייתה כואבת הרי שכל המפרקים היו צריכים לכאוב, ולרוב אף אחד לא מתלונן על כאב בקרסוליים למרות שהוא נושא את כל משקל הגוף בדיוק כמו כל מפרק אחר ברגל.

כי אנחנו לא נראים כמו בספרי האנטומיה המצוירים. מי שישב וצייר את התמונות המציא גוף שלא באמת קיים ואם אי פעם יצא לך לראות איך אנחנו נראים מבפנים יתברר לך כי זה לא ציור ואנחנו לא מושלמים.

 

קרע בשריר בכתף ופריצת דיסק מוצאים גם באוכלוסייה רגילה, כזו שאין לה כאבים, ובעצם אין פתולוגיה או בעיה אורתופדית שלא ניתן למצוא אותה גם באוכלוסייה רגילה, ללא כאבים.

ישנו מתאם נמוך מאוד בין ממצאים בבדיקות הדמיה לבין כאבים וברוב הפעמים כאשר קיים מתאם כזה אתם במיון ואיש מקצוע נחמד שם לכם גבס או מוביל אתכם לחדר ניתוח כי השבר דורש קיבוע יותר רציני. בשאר הזמן אתם רצים בין רופא לרופא, בין תרופה לתרופה, בין המלצה להמלצה שוברים את הראש באיזו דרך ללכת.

הסיבה שיש כל כך הרבה דעות היא – שאין תשובה אחת.

הסיבה לכך שיש לאנשים כאבים כרוניים היא יותר מורכבת, יש בתוכה הרבה יותר מרכיבים מאשר עצמות, שרירים, מפרקים, ועצבים. יש הרבה מאוד גורמים תורמים להפיכת כאב מכאב "רגיל" כזה שמתחיל ונגמר בטווח זמן נורמלי לכאב כרוני, כזה שנמשך חודשים או שנים מעבר למה שהרפואה מצפה.

אז מה את עושה?

אני חוקרת, בודקת, מחפשת, ביחד אתך מהם הגורמים התורמים לכאב שלך ודואגת לשנות אותם יחד אתך.​

 

בטח ירגיע אותך לשמוע שלא צריך לשנות את כל הגורמים התורמים לכאב, צריך לשנות רק כמה כדי לחזור להיות עצמכם, למשל: הרגלי שינה, מספר תרגילים, התאמה של עמדת עבודה והגוף מתחיל להירגע.

 

אבל זו הייתה סתם דוגמא, לכל אחד יש את הגורמים התורמים שלו ואותם הוא צריך לשנות.

purple phone.jpg
purple envelope.jpg
turqouise whatsapp.jpg

© 2019 כל הזכויות שמורות לעדי דוידוביץ׳

עדי דוידוביץ׳ -

פיזיותרפיסטית משחררת מכאב

 רמת-גן

תל-אביב

עדי דוידוביץ׳ - פיזיותרפיסטית משחררת מכאב

האתר נבנה ע״י: ענת בילינסון