top of page
  • עדי דוידוביץ

מה לגוגל ולכאב?

אחת הברכות וגם הקללות הן ידע, אומרים שידע זה כוח והוא אכן כך, אך יש לו גם כוח להרוס,

ידע נוסף יכול לפגוע כאשר הוא ידע רפואי באינטרנט.


כאשר אתם קוראים באינטרנט אתם תחת הטיה שיש לכם שליטה. קיימת תחושה שמה שכתוב הוא שווה ערך, וגם אם אתם מפעילים מסננים כלשהם כמו בודקים את האתר או הכותב, אתם יכולים לטעות. כי גוגל עושה את ההטיה עוד לפני שקראתם מה כתוב בתוכן.

קחו למשל את Ynet או Mako או כל עיתון אינטרנטי אחר, אם תחפשו מידע סביר להניח כי הדבר הראשון שיקפוץ לכם בגוגל הם אתרי חדשות גדולים שמשיגים הרבה חשיפה בגלל הגודל שלהם.


אבל גם פה הגודל לא קובע.


עיתונים, כולם, חיים בזכות פרסומות, השקלים הבודדים ששילמנו עליהם העבר לא היו שווים את הנייר עליהם הם הודפסו. היום המצב יותר גרוע, אנחנו לא משלמים עליהם שקל, הם חיים בזכות הפרסומות, זאת אומרת שהכתבות בהן מוטות לייצר כסף.


את יצירת הכסף ניתן לעשות הכמה דרכים, לדוגמא:

לתת לכם כתבה במסווה של פרסומות, כלומר לתת לכם הרבה מידע על בעיה ואז לתת לכם פתרון שהפלא ופלא מימן חלק מהכתבה.

דרך נוספת לייצר כתבה פרובוקטיבית, לא משהו עם תמונות עירום, משהו שאתם רואים כל יום אך לא מבינים את ההטיה.


אני רוצה שנעשה ניסוי קטן, אני נותנת לכם האפשרות לפתוח כתבה אחת, מי מהבאות תקראו: "ישיבה לא נכונה גורמת לכאבי גב, 10 דרכים לשפר את הישיבה שלכם" "אין שום בעיה עם ישיבה, הכל בסדר"


אתם יודעים כמוני שאנחנו נוטים לחפש את הפתרונות המהירים ולכן תפתחו את הכתבה הראשונה יש בה יותר "בשר". אנחנו נוטים להעדיף שחור ולבן על פני האפורים.


בתחום הכאב יש מעט מאוד שחור ולבן, מעט פתרונות קסם. הבעיה היא שאנשים לא פותחים מאמרים שאין בהם תשובה מוחלטת אז לעיתון לא שווה לפרסם כאלו כתבות.


מסנן נוסף שיתכן והפעלתם זה מסנן המומחה, קראתם וראיתם שאת הכתבה כתב רופא, והרי רופאים יודעים.

אך יתכן כי המילה דוקטור מתייחסת לדוקטור לפילוסופיה יוונית. יצא לי לקרוא כתבה על כאב גב שכתב רופא ילדים, מה הקשר? האם מישהו מכם ילך לטפל בבעיות הגב שלו אצל רופא ילדים? לא! אז למה שיהיה לרופא ילדים ידע על טיפול בכאבי גב? ובהזדמנות אחרת ראיתי כתבה שכתב רופא, לחיות, ווטרינר.


זה שלמישהו יש את הכותרת רופא זה לא אומר שיש לו את הידע.


ואני אקשה עליכם יותר נניח שהכתבה נכתבת על ידי רופא כאב על כאב, אז מה? כתבה היא הבעת דעה, המקום היחידי שניתן לסמוך על המידע הוא מאמר מדעי או ספר מדעי וגם שם יש המון הטיות.


אז מה את רוצה ממני? איפה אני אלמד?

אני מציעה שלפני הביקור אצל דוקטור גוגל תראו רופא משפחה טוב, ואם אין לכם אחד תמצאו אחד. רופא משפחה אמור להיות המסנן הראשוני שלכם לבדיקה אם הבעיה שלכם היא מסוכנת או תחלוף עם הזמן.


ידע הוא לא נטרלי, אבחנה לא נכונה שנתתם לעצמכם עלולה להביא אתכם לשיקול דעת לקוי, ביצוע טיפולים מיותרים, בדיקות מיותרות. אם אתם חושבים "מה זה משנה, מקסימום עשיתי את הבדיקה סתם" זה לא נכון!

מחקרים מראים באופן חד משמעי שככל שעושים יותר בדיקות וטיפולים מצבכם הבריאותי פחות טוב בעשרות אם לא מאות אחוזים. משך הכאב שלכם יותר ארוך, שימוש בתרופות יותר גדולה, ופרוצדורות רפואיות מיותרות.


קוראים יקרים, תפסיקו להסתמך על גוגל בכדי לפתור בעיות רפואיות, זה מעבר ללא נכון, זה מזיק.



2 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page