top of page
  • עדי דוידוביץ

מה הקשר בין כדור הארץ, אובמה וכאב?

עודכן: 13 באוג׳ 2019

שבוע שעבר הגיע אלי מטופל שהיה מאוכזב שאני צדקתי והוא טעה, אמנם בזכות הטעות כבר לא כאב לו אבל זה הציק לו שהדעות שלי, האמונה שלי היתה נכונה ושלו, לא.

לכל אחד מאיתנו יש אמונות שחשובות לו מאוד ומכתיבות את דרך הפעולה שלו.


האמונה שכדור הארץ מתחמם תוביל אנשים למחזר, להשתמש יותר בתחבורה ירוקה או תחבורה ציבורית, לקנות פחות מוצרי פלסטיק וכדומה.

רובנו, אני מקווה, יודעים שמחזור הוא לטובתנו שכדור הארץ שמתחמם ושרצוי להשתמש בתחבורה ירוקה. אבל תסכימו איתי שיש הבדל גדול בין מי שיודע למי שמאמין. אחד מידי פעם ימחזר אבל לא יחשוב פעמיים לפני שהוא יניע את האוטו והשני ... עליו כבר דיברתי.


האמונות שלנו מנתבות את הדרך בה אנחנו בוחרים ללכת, חלק מהאמונות משותפות לרוב האנשים כמו שגדור הארץ הוא עגול, וגם להן יש מפקפקים [ https://www.livescience.com/24310-flat-earth-belief.html] וחלקן אישיות. למרות כל זאת אנחנו לא יכולים להתווכח עם אמונות כי אמונות של מישהו אחר לא חייבות לעמוד בסטנדרטים שלנו, רק בסטנדרטים של מי שמחזיק אותן.


למשל האמונה שאני כישלון, אם אני אחזיק באמונה הזו כל דבר שאני אעשה סביר להניח שלא הצליח בו, אם אני אצליח זה כנראה חד פעמי כתוצאה ממזל ובטח ייהרס מתי שהוא, כי האמונה הבסיסית שלי, כלומר נקודת המבט שלי, היא שאני כישלון ועובדות בשטח לא ישנו את האמונה.


או האמונה באלוהים, אני לא יכולה להתווכח עם מישהו שמאמין, סט ה"עובדות" שאני מחזיקה בכלל לא מדבר למי שמאמין באלוהים, ובצדק. מי שמאמין יתנהג לפני אמונתו, ישמור שבת, יתפלל, יצום ביום כיפור וכדומה.


לכל אחד מאיתנו יש מחשבות, ויש אמונות. אמונות שקועות כל כך עמוק בתבנית החשיבה שלנו שהן ישנו את הדרך הסתכלות שלנו על העולם. קחו למשל את התמונה למטה, התמונה למטה מציגה את הקהל שהגיע להכתרה של נשיא ארה"ב, התמונה הימנית נלקחה בהכתרה של אובמה, והשמאלית בהכתרה של טרמפ.




מכיוון שאתם תושבי מדינת ישראל אני יכולה להניח שאין לכם אמונות חזקות לגבי מושלים בארה"ב ולכן כולכם תראו כי בתמונה הימנית יש יותר אנשים. אבל כאשר הראו את שתי התמונות אחת ליד השנייה בארה"ב בשנת 2017, 15% מתומכי טרמפ טענו שבתמונה השמאלית יש יותר אנשים. ו40% טענו שהתמונה של ההכתרה הימנית היא למעשה ההכתרה של טרמפ.


תשבו שניה ותחשבו על מה אתם מאמינים, קחו דף ונייר ורשמו רשימה של אמונות שלכם. אני מניחה שחלק מהרשימה הן אמונות אישיות כמו דוגמאת "אני כישלון" וחלק מהאמונות הן משותפות כמו "כדור הארץ עגול ויש התחממות גלובלית".


אמונות שאתם מחזיקים בהם חזק יהיה מאוד קשה לשכנע אתכם אחרת, לא משנה כמה נתונים יביאו לפניכם.

אמונות שאתם מחזיקים בהם יותר בקלילות תוכלו לשנות דיי בקלות. למשל האמונה שאני לא מהאנשים שקמים בבוקר להתאמן, זה פשוט לא אני. אם תכירו חבר שיעודד אתכם לקום אתו מוקדם בבוקר, שיבוא לאסוף אתכם בכל בוקר ויביא אתו כוס אספרסו חמה על הדרך, האמונה שלכם ביכולת של עצמכם תשתנה.


עכשיו אני רוצה לברר אתכם לגבי האמונות שלכם לגבי כאב, אני יודעת שזה נושא נפיץ, אבל תחשבו על מה אתם מאמינים בקשר לכאב שלכם: הוא בגלל הדיסק שלי, הוא בגלל הקרע בכתף, הוא בגלל שחיקת הסחוס, הוא בגלל הבדל באורך רגליים, הוא בגלל יציבה גרועה.


ככל שהאמונה שלכם באחד המשפטים האלה חזקה יותר, יהיה יותר קשה לשנות את הכאב שלכם כי אתם תהיו יותר מחויבים להתנהגות המתאימה לאמונה כמו זהירות, הימנעות, חשיבה שלילית. ככל שאתם מאמינים חזק יותר שהכאב שלכם הוא פיזיולוגי, בלתי ניתן לפיצוח, תלוי בגורמים שאינם תלויים בכם ובלתי הפיכים. ככה גם תבחרו ללכת ולנהוג בחיים שלכם.


תחשבו על הפעם האחרונה שבה ניהלתם ויכוח סוער על משהו שאתם מאמינים בו, ככל שהוויכוח התקדם אתם ואיש השיח אתכם העליתם עוד ועוד טענות למה אתם צודקים והוא לא, ככל שעבר הזמן הוכחתם לעצמכם שוב למה הדעה שלכם נכונה.


ככל שהאמונה שיש לכם משהו חמור חזקה יותר, כך אתם מרגישים צודקים יותר כאשר אתם פוגשים אנשי מקצוע המאששים את הטענה שלכם, ודוחים אנשי מקצוע האומרים לכם שאתם בסדר. אבל במקרה הזה בו אתם צודקים, אתם לא יוצאים נשכרים, אתם יוצאים מפסידים.


ועכשיו נשאלת השאלה, איך ניתן לשנות אמונה?

רק אתם יכולים לעשות את זה.

205 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page