top of page
  • עדי דוידוביץ

למי אתם פונים לקבל עצה?

אז שאלתי את השאלה הבאה:

אני מנהלת ויכוח עם מישהו והייתי רוצה שתעזרו לי להכריע, אני לא רוצה להגיד את דעתי אז אציג לכם את הדילמה ואתם תצביעו, בסדר?

אתם סובלים מבעיה כלשהי הדורשת התערבות רפואית, טיפול תרופתי, ביררתם עם רופאים, חברים, שאלתם בפורומים שונים העוסקים בבעיה,

בפניכם הבחירה אילו כדורים לקחת:

1. לקחת כדורים שהרופא המליץ עליהם, הוא טוען שהן מוכחים מחקרית כטובים ביותר בשוק כיום

2. לקחת כדורים שהחברים הסובלים מאותה בעיה המליצו עליהם כי היא מאוד עזרו להם

במה הייתם בוחרים ?

אז תודה רבה לכל מי שהגיב, בפרופיל הפרטי והעיסקי שלי 243, הרוב היה בעד תשובה 1, מקבל את עצתו של הרופא.

וזו גם הייתה התשובה שלי,


אך לצד התשובה הזו היה המון כעס, מירמור וחוסר אמון במוסד הרפואי. אנשים שבחרו להקשיב לחברים הסבירו זאת בעיקר בטענה שחברים הם בעדנו, בעוד שלרופאים יש אינטרסים המונעים על ידי חברות התרופות או צרכים אישיים.

והם צודקים וגם טועים.


הם צודקים כי אכן לחברות התרופות יש אינטרסים משמעותיים ה"מלכלכים" לנו את האמת.

אך טועים בגלל שלכולם יש "אינטרסים", גם לחברים, שהם לא מודעים להם. החברים הם ללא ספק אוהבים ומעוניינים לעזור, אך החשיבה שלהם כמו שמוכח בהמון מחקרים (פרפ' דניאל כהנמן קבל על זה פרס נובל) מונעת על ידי גורמים שהם לא מודעים להם בכלל.


אני בטוחה שכולכם קראתם את הספרים של דן אריאלי, אנשים, ככלל, הם אינם רציונליים והמחשבות שלהם יכולות להיות מושפעות מגורמים הזויים כמו מספר בכניסה לבית (אפקט מגניב שנקרא פריימינג) או ריח או הפעם האחרונה שהם אכלו.


אז למה לסמוך על הרופא ולא על חבר?

כי הרופא מסתמך על מחקרים ומחקרים, עם כל הקשיים שלהם, ההטיות, והאינטרסים, עדיפים על מחשבה של אנשים בודדים.

עד שתרופה מאושרת לשימוש עוברות שנים, בהם העובדים מתחלפים לפעמים החוקרים מתחלפים, האוכלוסייה הנחקרת היא מאזורים שונים. מבנה של מחקר מנסה למזער כמה שיותר הטיות של אדם בודד או קבוצה לכיוון זה או אחר.


וכדי לשמח אתכם עוד יותר יצא חוק לפני שנה האוסר על חברות התרופות אפילו לתת מחברת מתנה לרופאים כדי לא להשפיע על ההחלטות שלהם.


ונכון, רופאים, כמו החברים שלכם, הם בני אדם ולכן גם הם לא רציונליים, ובדיוק בשביל זה יש קווים מנחים עולמיים לטיפול בכל מחלה קיימת. הקווים המנחים מבוססים על ניסיון, ומחקר.


ורק אנקדוטה קטנה, מחקרים גם מראים שככל שאתם הולכים לרופא מומחה יותר, וותיק יותר, הסיכוי שהוא יתעלם מהקווים המנחים לטיפול הוא גבוה יותר. כלומר רופאים מומחים, פרופסורים, נוטים להסתמך יותר על האינטואיציה שלהם – שהיא לא נכונה – על פני המחקר ולכן אם אתם רוצים להתייעץ עם רופא עדיף שתפגשו רופא צעיר שמעודכן במחקרים האחרונים כזה שעדיין לא חושב שהוא יותר חכם מהקווים המנחים העולמיים.


הוספתי לכם סרטון של ליאור סושרד על כמה קל להשפיע על מוחם של אנשים



10 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page