top of page
  • עדי דוידוביץ

כמה שוקל שור?

על מי אתם סומכים כאשר אתם מקבלים החלטות? חבר? בן זוג? משפחה? בפוסט האחרון שלי עצבנתי כמה אנשים וכמה תגובות עסקו בכך שאי אפשר לסמוך על רופאים ושיש לקופת החולים מניע לחסוך בהוצאות.

אז אני רוצה לדבר על מי סומכים.


יש סיפור מאוד מפורסם על כך שלפני כמה שנים נשאלה השאלה כמה שוקל שור והמון אנשים ענו תשובות לא נכונות אך הממוצע של העונים נתנה את התשובה המדוייקת. מה שנקרא אחר כך חכמת ההמונים. אם תשאלו מספיק אנשים ותקחו בחשבון את כל התשובות תקבלו את התשובה הנכונה.


אבל


זה נכון רק לקבוצות גדולות והומוגניות. כלומר אם תשאלו רק את תושבי יפו מה החומוס הכי טוב בישראל תקבלו תשובות שונות מאוד מאשר אם תשאלו את תושבי ירושלים. אלו לא קבוצות הומוגניות.


למשל קבוצות בפייסבוק הן לא הומוגניות ולא תקבלו את התשובה הנכונה. קחו למשל קבוצה של האנשים שסובלים מכאב גב. שם נמצאים רק האנשים שעדיין כואב להם הגב, כל אלו שמרגישים טוב כבר לא נמצאים שם. לשאול את כל מי שלא מרגיש טוב מה עושה טוב זו שאלה שהתשובה שלה תיהיה מוטה בהכרח.


אולי כדי לשאול את האינטרנט? כלומר לעשות חיפוש ומנוע החיפוש יתן לנו את התשובה לשאלה. הרי על גוגל אנחנו יכולים לסמוך.


אבל


האלגוריתם של מנועי החיפוש מנוהל כך שדפים שלוחצים עליהם נשמרים בזיכרון, דף החיפוש שלכם לא יראה כמו שלי כי ההעדפות שלי בעבר השפיעו על מה גוגל תחשוף אותי בחיפוש הבא. כלומר ההטייה האישית שלכם תשפיע על מנוע החיפוש שלכם ולא תקבלו את התשובה הנכונה תקבלו את התשובה שגוגל חושבת שתרצו לקרוא על סמך ההיסטוריה שלכם.


אולי כדי לשאול קרובים, משפחה וחברים, ואסוף מידע מכל הסובבים אתכם עליהם אתם יכולים לסמוך. זה נכון, אתם יכולים לסמוך עליהם לתת את התשובה הכי כנה אבל לא בטוח את התשובה הנכונה כי הידע שיש להם מוגבל.


אז על מי סומכים?


אתם צודקים במאה אחוז זה קשה לדעת, לכל אדם או מקור מידע יש חסרונות ויתרונות. אין לי תשובה עם סימן קריאה לתת לכם. אבל אני רוצה להציג לכם נקודת מבט אחרת של קופות החולים.

כאשר אתם אומרים שקופות החולים רוצות לחסוך אליכם אתם שוכחים שקופת החולים רוצה לחסוך לא עליכם, אלא לחסוך לעצמה כסף.


אם רופא עושה טעות באבחון ומצבו של המטופל נעשה יותר גרוע בגלל זה כמות הכסף שקופת החולים צריכה להשקיע כדי לתקן את הטעות עולה בהרבה על בדיקת MRI או CT. ימי אישפוז וניתוחים עולים עשרות אלפי שקלים בניגוד לבדיקה שעולה סביב האלף. אז לא, קופת החולים לא מעדיפה לעשות פחות בדיקות הדמייה כי זה עולה כסף, היא מעדיפה לעשות פחות בדיקות כי הן לא טובות בכל הקשור בכאב. הן מחמירות את הבעיה.


אני לא יכולה להגיד לכם על מי לסמוך, או לייעץ לכם במי להתייעץ, רק רציתי לתת לכם נקודה למחשבה.




120 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page