top of page
  • עדי דוידוביץ

הטיית ה"אצלי"

הטיית N=1 מה שאני כותבת עכשיו הולך לעצבן הרבה מאוד אנשים, אני מבינה את זה ויודעת שזה עלול לפגוע בי אך זה חייב להיאמר, נושא חוות הדעת הרפואית של החברים שלכם בפייסבוק.


אחת התופעות הכי נפוצות באינטרנט זה לבקש עצות ולתת עצות, מישהי יכולה לתת לי מתכון ל...? למישהו יש מוסכניק אמין? המלצות על מוביל טוב, שוט!


זו תופעה מדהימה שהופכת את המדינה לקהילה אחת גדולה שמשתפת מידע, במקום ללכת למרכז הכפר לשמוע דעה פותחים את הטלפון.


התופעה הזו שלילית כאשר מדובר בעצות רפואיות, גופניות.


גוף האדם הוא לא מכונה, אי אפשר לראות סרטון ביו טיוב ולדעת לטפל. אנשים המחווים דעה על סמך ניסיון אישי עושים עוול, ועלולים להחמיר את מצבו של השואל.


דוגמא הכי פשוטה שני רואה כל הזמן היא, כואב לי הגב מה לעשות? ואז מתחיל שרשור ארוך של עצות, תרגילים שעזרו לאנשים, מטפלים שהצילו, כמוסות, תרופות, משחות ועוד.

אבל,

מה אתם יודעים על המצב של אותו מתלונן? אולי יש לו כאב הנובע מאבנים בכליות? אולי התרופה שהמלצתם לו הוא אלרגי אליה?


ונניח שיש כאב גב, ולא אבנים בכליות, מדוע אתם חושבים שמה שעזר לכם יעזור גם לו. אנשים בנויים שונה לכן טיפול שעזר לכם עלול להיות לא מועיל ואפילו מחמיר למישהו אחר.


כדי שלא תתעצבנו עלי יותר מידי אני אתן לכם דוגמא מעולם הדיאטות.


אנשים רוצים לרדת במשקל, הולכים לדיאטה זו או אחרת, לכולם עוזרת אותה דיאטה? כבר יצאו מחקרים המראים כי תזונה קשורה לחיידקי המעיים ולכן צריכה להיות מותאמת אישית. אין דיאטה גנרית שעוזרת לכולם והניסיון האישי שלכם בירידה במשקל לא משנה שום דבר לחבר המעוניין לרדת במשקל.


אם דיאטה לא מתאימה לכולם, מדוע ניסיון אישי בכאב גב צריך להתאים למישהו אחר, ונניח, מישהו תיאר לכם כאב שנשמע בדיוק כמו הכאב שלכם, יתכן כי הוא החסיר פריט מידע שנראה לו לא רלוונטי כמו האטה בזרימת שתן.


כלומר, הניסיון האישי שלכם, N=1 הוא לא רלוונטי בנושאים רפואיים.


אם אתם רוצים לתת עצה אחראית בנושא רפואי שלחו אנשים לראות רופא משפחה.

*** נכתב בעקבות טעות חמורה שנעשה עם מטופל שלי



9 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page