top of page
  • עדי דוידוביץ

אוסטאופורוזיס, לאן הסידן בורח?

יתכן כי גם אמרו לכם כי זו בריחת סידן, אבל ברוב המקרים זו לא הבעיה, נכון שיש מעורבות של סידן אבל לרוב זו לא בריחה.

כדי להבין מה זה אוסטאופורוזיס חשוב להבין תכונה מיוחדת של הגוף, הגוף שלנו כל הזמן בונה ומפרק את עצמו, בכל רגע. בטח שמעתם כי אורך חיים של תא דם אדום הוא כמאה עשרים יום, זה אומר שבכל רגע מתים תאים נולדים תאים חדשים.


התכונה הזו של מוות ולידה מחדש קיימת כל הזמן וזו הסיבה שאנחנו משתנים, בגיל הגדילה (עד גיל 18 בערך) יש יותר גדילה מאשר פרוק, ובמהלך החיים הבוגרים בדרך כלל נוצר שיווי משקל בין בניה לפרוק, כל תא שנעלם, תא אחר מגיע.


בגיל המבוגר העתודות שלנו לבנייה הן פחות גדולות מאשר הפירוק, העור נעשה דליל יותר כי יש פחות בנייה לעומת פרוק, פחות מסה של שריר, השיער נעשה דליל ועוד.

כך גם קורה לעצם. באוסטאופורוזיס הסידן לא בורח, אך תהליך הבנייה איטי יותר לעומת תהליך הפרוק,

ואם אתם זוכרים משעורי המתמטיקה את הבעיה המילולית: בריכה שבה 100 ליטר מים מתמלאת בקצב של 5 ליטר לשעה ומתרוקנת בקצב של 6 ליטר לשעה, תוך כמה זמן היא תהיה ריקה? אתם מבינים שכאשר הבנייה לא עומד בקצב הפירוק המסה של העצם מתדלדלת.


אז למה ישנם תרגילים לבניית עצם? איך זה קשור בכלל? אם מאתגרים את הגוף הוא בונה את עצמו, למשל, כאשר מתאמנים ודוחקים את השריר להתאמץ השריר בונה את עצמו, כאשר הולכים יחפים בחוץ העור ברגל מתעבה ובונה את עצמו, כאשר מעמיסים על העצם משקלים היא מתעבה ובונה את עצמה.

ישנן תרופות שתפקידן להאט את קצב פירוק העצם, ניתן לקחת סידן וויטמין D כדי לדאוג שהבנייה תהיה קלה יותר, וחשוב לעשות פעילות גופנית. ולא מדובר על פעילות גופנית קלה, מדובר על פעילות גופנית מאומצת ומפעילה עומס על העצמות כמו הרמת משקל (הרמת משקולות) או משיאת משקל (השענות על הידיים).

כי הגוף יודע את העבודה מצוין, רק תעודדו אותו לעשות אותה.



צפייה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page