top of page
  • עדי דוידוביץ

אוסטאואטריטיס

אני רוצה לספר לכם על אוסטאוארטריטיס או מה שנקרא בשמו העממי "שחיקת סחוסים"

אוסטאו (אקרא לו בשמו המקוצר כי זה ארוך לכתוב כל פעם את כל השם) הוא ממצא בבדיקות הדמייה בו רואים שינויים במבנה של המפרק כולו, ולא רק הסחוס. זה הממצא הנפוץ ביותר שניתן למצוא בבדיקות הדמייה, יש אותה ל10% מהאוכלוסייה (למרות שזה נשמע מעט - זה המון).


מכל האנשים שימצאו אצלם שינויים במבנה של המפרק, כלומר אוסטאו', רק חצי יתלוננו על כאבים. החצי השני יסתובב בעולם מבלי לסבול ולפעמים אפילו לא לדעת...


המקום הכי נפוץ להימצאות אוסטאו' הוא... בכפות הידיים. המקום שהכי יתלוננו עליו הוא... הברך.


השינויים האלו שרואים במפרק הם תוצר של עשרות שנים, כלומר, השינויים מתחילים מזעריים בגיל צעיר והולכים ומתפתחים עם הזמן (כ30 שנה). לכל אחד יש קצב התקדמות שינויים אחרת וניתן להשפיע עליו.


הגורמים שתורמים הכי הרבה להתקדמות השינויים במהלך השנים הוא – הזמן כמובן, משקל עודף, וטראומה למפרק (כמו שבר במפרק).


הגורמים שנמצאו שומרים על התקדמות אוסטאו' הם – שמירה על משקל תקין ופעילות גופנית.


נכון להיום הטיפול הטוב ביותר להתקדמות השינויים במפרק הוא שינוי באורחות חיים, הטיפולים שנמצאו כלא טובים (כלומר נחקרו ונמצאו כלא עוזרים) הם התוספי תזונה למיניהם לשיפור הסחוסים (גלוקוזאמין וחבריו), הזרקות למפרק של משפרי סחוסים, וניתוחים ארטרוסקופים למפרק.


אנשים שכואב להם המפרק ומבצעים שינויי באורחות חייהם ל 90% מהם נעלמים הכאבים למרות שלא חל שינוי בתוצאות בצילומים.


הטיפול הרפואי היחידי שנימצא "עוזר" במקרים שיש אוסטאו והוא גם כואב והוא גם מפריע לתפקוד הוא החלפת מפרק. הסיבה שכתבתי "עוזר" במרכאות הוא שאין פה טיפול במפרק אלא הוצאה שלו ונכון להיום לא הישוו את הניתוח הזה לפלסבו ולכן לא ניתן לדעת אם השיפור הוא כתוצאה מהשיקום האינטנסיבי לאחר הניתוח או הניתוח עצמו.

מה אני מנסה להגיד?

באופן לא מפתיע שמירה על אורך חיים בריא יכול לשמור עלנו גם אם אנחנו שייכים ל10% מהאוכלוסייה שיש לה או תפתח בעתיד שינויים במבנה של המפרק.

אני מצרפת בתגובות הרצאה שניתנה לקהל הרחב בנושא על ידי אחד מהמומחים הגדולים באוסטאוארטריטיס.


50 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page