• עדי דוידוביץ

דוקטור נתפס לי השריר

אז בואו נדבר קצת על שרירים ומה הקטע שלהם.

לכל שריר יש כיווץ בסיסי קיים. אנחנו לא צריכים לחשוב על הכיווץ של השרירים שלנו מעבר לפעולות שאנחנו רוצים לעשות. למשל, כאשר אנחנו רוצים לשתות את הקפה של הבוקר אנחנו שולחים את היד להרים את הכוס ולהגיש אותה לפה. למרות שנדמה לנו שרק שרירי היד פעלו כמעט כל השרירים בגוף מתכווצים כדי שהפעולה הקטנה הזו תתבצע.


שריר כשהוא לא מכווץ רצונית הוא עדיין מכווץ, קוראים לזה טונוס בסיסי. כלומר, לכל אחד ואחת מאתנו יש רמת כיווץ ראשונית של שריר. כזה שגם אם בשיעור הרפיה נשחרר עד הסוף, ננשום לתוך השריר, נדמיין כדור של אור שיוצא מאתינו, ונמלא את האיבר בחיוניות, הוא עדיין יהיה שם.


כאשר אנחנו שוכבים, יושבים, עומדים, הולכים, ואפילו כאשר אנחנו ישנים, כל השרירים שלנו מכווצים בדרך זו או אחרת.


ולנושא שלשמו התכנסנו, שריר תפוס.


יש לשריר שני מצבים, מכווץ באופן רצוני – שלחתי את היד לכוס הקפה. מכווץ לא רצוני כל השרירים במהלך שתיית הקפה. כלומר אפשר להגיד ששריר יכול להיות מכווץ יותר ומכווץ פחות. וזהו.


אז מה זה שריר תפוס? אין לי מושג.

ניסיתי להבין מאנשים מה הם חושבים משמעות המושג כדי להבין מה כוונתם, אז כנראה שהכוונה היא שריר שהוא מכווץ.


אבל שריר אמור להיות מכווץ, אז אולי הכוונה היא ששריר מכווץ יתר על המידה? ואז השאלה הפילוסופית היא מי קובע מה היא מידת הכיווץ הנכונה?


בשלב הזה של השיחה עצבנתי את הנוכחים והם אמרו לי שהם לא יודעים להסביר אך הם יודעים להרגיש את זה ! זה מרגיש קשה וכואב.


בעיה ראשונה: באופן כללי אם תלחצו מספיק חזק כל מקום בגוף יכול לכאוב לכם. אז להגיד ששריר תפוס בגלל שהוא כואב זה קצת בעייתי.


בעיה שנייה: מרגיש קשה, אכן אם שריר מכווץ הוא קשה יותר למגע. תעשו פוזות שריריות מול המראה ותשימו לב שכיווץ של שריר גורם לו להיות יותר קשה.


אז מה זה שריר תפוס? שוב אני אענה, אין לי מושג. זו אמרה מוכרת וידועה שכולם משתמשים בה, לכולם יש מושג בבטן למה הכוונה אך האם אתם באמת יודעים מה הכוונה?


ולמרות זאת יש בשורות טובות!!


אני יודעת איך משחררים שריר. זה חוק נוירולוגי שתמיד עובד (אלא אם כן יש פגיעה נוירולוגית כמו שציינתי קודם) אפשר לשחרר שריר כאשר מכווצים את השריר הנגדי לו, כאשר מכווצים את השריר שמכופף את הברך בהכרח השריר שמישר את הברך לא מתכווץ. או, יש אופציה שנייה, אם מכווצים שריר עוד, בסוף הוא מתעייף ומפסיק להתכווץ.

אם שרדתם עד עכשיו אני מקווה שהבנתם את הבשורה הטובה, גם בבעיות של שריר המכווץ לא כמו שאתם רוצים, תנועה היא התשובה.


*** אחרי שלוש כוכביות באה ההערה שאם שריר מכווץ על מנת להגן על משהו, אתם יכולים לעשות שמיניות באוויר והשריר לא ישתחרר כי לכיווץ שלו יש תפקיד.



רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?

הרשמו עוד היום!

purple phone.jpg
purple envelope.jpg
turqouise whatsapp.jpg

© 2019 כל הזכויות שמורות לעדי דוידוביץ׳

עדי דוידוביץ׳ -

פיזיותרפיסטית משחררת מכאב

 רמת-גן

תל-אביב

עדי דוידוביץ׳ - פיזיותרפיסטית משחררת מכאב

האתר נבנה ע״י: ענת בילינסון