top of page
  • עדי דוידוביץ

ריצה וכאבי ברכיים

שאלה שקיבלתי בהודעה אישית שחשבתי שכדי לפרסם:

רציתי לשאול שאלה לגבי ריצה וברכיים.. נושא קצת לעוס. התחילו לי לאחרונה כאבים בברכיים לאחר ריצות, זה קצת מוזר להגיד שריצה לא גורמת לכאבי ברכיים. אני רץ חובב, בעיקר ריצות של 10 ק"מ, 3 פעמים רצתי חצי מרתון, ומעולם לא הרגשתי כאבי ברכיים, כאבי גב דווקא כן לצערי.


אולי לכל אחד יש ביומכניקה שונה? אולי לאחד יש פלטפוס ולאחר יש קשת גבוהה, וכל מנח של כף הרגל בעת הריצה סופג את משקל הגוף בצורה שונה, לכן יש אנשים שיכולים לרוץ אולטרא מרתון ללא כאבי ברכיים בכלל, ואילו מישהו אחר עלול להרגיש כאבים אחר 5 ק"מ?


יש גם מלא דעות לגבי יתרונות ריצה "יחפנית" שטוענים שנעליים "מתקנות" או מדרסים זה כמו לשים גבס על הרגל, וכל שרירי כף הרגל מתנוונים במקום להתחזק.


לעומת זאת יש בקוטב השני את חסידי המדרסים, שטוענים שהמדרסים באים לתקן עיוות של קשת כף הרגל, כך שללא המדרס יהיו עומסים גדולים על מפרק הברך, האגן וגם עמוד השדרה.

אולי גם המשקל שלי לא בדיוק עוזר כאן.


לא שיניתי נעל ריצה, מסלול ריצה או קצב ריצה. לכן מתסכל אותי שאני לא מוצא סיבה כביכול הגיונית לכאבים החדשים.


המחשבה הראשונה אומרת לי שיש "שחיקה" או "בלאי" של הסחוס בברך. מצד שני, קראתי כל כך הרבה מאמרים שמפריכים את הטענה שריצה גורמת לנזקי ברכיים. מרגיש קצת מבולבל.

אשמח להתייחסותך.


תשובתי (באישור השואל כמובן):

הי א' המחשבה כי כאב קשור אך ורק לרקמות של הגוף היא בעייתית, כי בחיים שלנו יש הרבה יותר דברים מעבר לגובה של הקשת בכף הרגל והסחוס בברך.


למשל, שעור הפציעות של שחקני פוטבול בקולג' אמריקאי הוא הכי גבוה סביב סיום הליגה וכן סביב תקופת הבחינות.

המוח שלנו יכול לבקש מאתנו להוריד קצב לא רק בגלל שרצנו יותר מידי או שהנעליים שלנו לא מספיק טובות, הוא יכול לבקש מאיתנו להוריד קצב כי לא ישנו מספיק טוב בלילה, לא אכלנו טוב בשבועות האחרונים, יש לנו המון לחץ בבית או בעבודה, איבדנו מישהו קרוב וכדומה.


יתכן כי כל אלה נשמעים לך סיבות רוחניות לכאב אך הם לא, חוסר שעות שינה מפריע להתאוששות הגוף לאחר פעילות גופנית, חוסר תזונה נכונה מפריע לבנייה לצורך התאוששות, לחץ משחרר חומרים שמפריעים להתאוששות הגוף, איבדנו מישהו קרוב – זה לחץ או חוסר תשומת לב לתנועה.


אני מצרפת לפוסט הזה סרטון המדבר על נעליים ומדרסים, לא אני עשיתי את הסרטון אבל אני חושבת שהוא גאוני.



109 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לקבל עדכונים מהבלוג שלי למייל שלכם?
הרשמו עוד היום!

תודה! העדכונים מהבלוג שלי יגיעו ישירות לתיבת המייל שלך

bottom of page